Det kan være en rekke årsaker til dine smerter/plager i arm/albue/hånd, og krever en grundig undersøkelse.

Tennisalbue/Golfersalbue
Tennisalbue, på fagspråket også kalt lateral epicondylitt, er en slitasjeskade av senevevet som fester seg på utsiden av albueleddet. Ca 1-2% av befolkningen i alderen 35-50 år rammes av tennisalbue. Golfersalbue også kalt medial epicondylitt presenterer samme smerte bilde som Tennisalbue, men dog på innsiden av albuen. Blant annet trykkbølge behandling har bevist seg som en effektiv behandling, men her er også trening en viktig faktor for å gjenopprette styrke

Karpaltunnelsyndrom
Karpaltunnelsyndrom er en tilstand som gjør at en av underarmens store nerver (nervus medianus) som fører informasjon til hånden, kommer i klem i karpaltunellen. Karpaltunellen er en smal tunnel i håndleddet som dannes av leddbånd og håndleddets knokler. Avklemming av nerven i denne tunnelen vil føre til verking, nummenhet og prikking og svakhet i hånden og spesielt i tommel-, peke- og langfinger. Injeksjons behandling med kortison og lokal bedøvelse er en effektiv betennelse- og smerte demper. I noen tilfeller kan det henvises til operativ vurdering.

Andre skader kan gi referert smerte i arm
Triggerpunkt finner en i en irritert og spent muskel, som også gir referert smerte. Det vil si smerte et annet sted enn der spenningen faktisk sitter.  Eksempelvis kan dette være at spenninger/triggerpunkter i en skulder muskel som gir referert smerte ut i armen. I andre tilfeller kan utstrålinger fra en nakkeskade gi smerter i arm eller i form av prikking/stikking eller nummenhet. På Klinikk proAktiv blir alle med armsmerter undersøkt grundig for å utelukke nakke, skulder eller andre skader og sykdommer som kan gi refererte smerter.

BOOK TIME NÅ